Effectief communiceren met klanten met een licht verstandelijke beperking (LVB)

Een substantieel deel van de klanten van mentoren heeft een LVB of is aan te merken als zwakbegaafd, tegenwoordig ook wel ‘ (zeer) moeilijk lerend’ genoemd. Mensen met een LVB worden in communicatie veelal overvraagd door de professionals waar zij mee te maken hebben. Dit is begrijpelijk omdat de beperking onzichtbaar is en door betrokkenen veelal gecamoufleerd of overschreeuwd wordt. Het gevolg van overvraging is: miscommunicatie, onbegrip en irritatie bij de klant en het niet nakomen van afspraken door de klant. Hierdoor ontstaan storingen in de werkrelatie. De mentor is extra tijd kwijt om deze storingen op te lossen en de voortgang van het traject vertraagt.

Doel van de module is kennis opdoen van de beperking in relatie tot het voeren van een (financiële) huishouding en de problemen die hierbij ontstaan. Tevens wordt kennis opgedaan over het sociaal- emotioneel niveau van functioneren van deze klanten, toegespitst op het gedrag dat de klant laat zien in het contact. De mentor begrijpt hierdoor wat hij wel en niet kan verwachten van de klant en hoe hij haalbare afspraken met de klant kan maken. Het grootste deel van de training gaat over het afstemmen van communicatie op de mogelijkheden van de klant met een verstandelijke beperking. Hierbij gaat het om communicatie per telefoon, e–mail en face to face contact.
Door de opgedane kennis en vaardigheden wordt communicatie met de klant effectief. Dit betekent dat de klant de informatie begrijpt, de afspraken (beter) kan nakomen en storingen voorkomen worden.

Docent: Mirjam Harmsen

Datum:
10 november 2017

Kosten:
€325,- ex 21% BTW

 

AANMELDEN

PE-punten en accreditatie

De wetgever heeft gesteld dat iedere beschermingsbewindvoerder jaarlijks aantoonbaar tijd moet besteden aan permanente educatie.
Er is door de wetgever geen uren-eis gesteld.

De BPBI verlangt van haar leden 8 PE-punten per jaar en de NBPB 16 uur per jaar. Indien u lid bent van de BPBI of de NBPB is het voor u van belang om te weten hoeveel PE-punten worden toegekend per PE-module:

- Bij de BPBI is accreditatie aangevraagd voor de permanente educatie modules . Aangezien de duur van de PE-modules 6 effectieve lesuren is, worden door de BPBI ook 6 PE-punten toegekend.

- De NBPB vraagt niet om accreditatie maar wil weten hoeveel effectieve lesuren permanente educatie er zijn gevolgd, dit zijn 6 effectieve lesuren per PE-module.

- Indien u lid bent van de VeWeVe kunt u voor of na het volgen van permanente educatie om puntentoekenning bij de VeWeVe vragen. Zie http://www.veweve.nl/permanente-educatie/

- WSNP bewindvoerders hebben als het gaat om PE-punten te maken met de Raad voor de Rechtsbijstand. Zij kunnen voor of na het volgen van permanente educatie om puntentoekenning bij de Raad voor de Rechtsbijstand vragen. Zie http://www.bureauwsnp.nl/voor-bewindvoerders/permanente-educatie