Type opleiding

Educatie Schuldhulpverleners
Permanente Educatie

Vakgebieden

beschermingsbewind
curatele
schuldhulpverlening
wsnp bewind

Lesgeld

345,00

Docent

Hester le Grand

Aantal PE-punten

6

Commitment en verwachtingenmanagement

Het gebeurt regelmatig dat een cliënt een aantal maanden na het instellen van het bewind minder enthousiast is dan op het moment van de intake. Logisch! Zeker als je in een lastig pakket zit, zal je blij zijn met elke uitgestoken hand. Als de ergste druk van de ketel is en je realiseert je als cliënt waar je “JA” tegen hebt gezegd, kan het zijn dat je er toch anders over gaat denken. Deze module gaat helemaal over het managen van verwachtingen. Het produceren van afspraken, deze op papier zetten en aan cliënten meegeven, wilt nog niet garanderen dat ze ook gelezen en begrepen worden. Of ze vervolgens ook nog nageleefd worden, is evenzeer de vraag. Daarnaast hebben bewindvoerders soms de neiging om zaken voor cliënten uit handen te nemen en voor hen te bepalen. Het vervelende is echter dat er nog al wat cliënten zijn die op meerdere gebieden van het leven problemen ondervinden en het uitermate vervelend vinden dat er over hen wordt beslist. Bij contact dat moeizaam verloopt is er meestal sprake van onvoldoende commitment. Commitment is opgebouwd uit betrokkenheid, verantwoordelijkheid, informatie, expliciete instemming en heldere afspraken over verantwoordelijkheden en taakverdeling. Als op één van de genoemde onderdelen onvoldoende duidelijkheid is, is dit een teken aan de wand. Bereid verklaren zonder een goed gevoel is vragen om problemen. De problemen blijven de eerste maanden onder de oppervlakte, ze manifesteren zich meestal na een klein jaar.

In deze module wordt in een dag een aantal hele concrete handvaten gegeven.

Het voeren van een effectief intakegesprek
Verstandige en effectieve (re)acties richting de cliënt
Het maken van afspraken die ook worden nageleefd
Het delen van de verantwoordelijkheid
Het checken van commitment en afspraken bij de cliënt
Het controleren van het nakomen van afspraken
Het neerleggen van de gevolgen van het niet nakomen van afspraken van afspraken door de cliënt
Het bespreken van het gedrag van de cliënt
Voorafgaand aan de trainingsdag wordt de deelnemer gevraagd een praktijkvoorbeeld te beschrijven dat tijdens de dag aan de orde wordt gesteld. De voorbeelden zullen allen ter sprake komen gedurende deze verdiepingsdag.

Schrijf je in voor deze opleiding

21 november 2018Amersfoort9.30 tot 16.30 uurnog slechts 4 plaats(en)!
345,00
spinner
Opleidingen overzicht