Klantencontact lijkt gemakkelijk, maar dat is het niet! De essentie van deze 2-daagse module is het opbouwen en onderhouden van contact met cliënten.
Cliënten zijn doorgaans heel blij als er een bewindvoerder is benoemd. Het gebeurt met regelmaat dat de blijdschap na verloop van tijd verdwijnt als de cliënt niet krijgt wat hij zou willen hebben, zich niet meer aan afspraken houdt en geen verantwoordelijkheid wil of kan nemen.
De module klantencontact is onderdeel van de basisopleiding beschermingsbewind voor zowel toekomstige zelfstandig ondernemers en mensen die in loondienst willen als bewindvoerder en kan ook als losse module worden gevolgd.
De belangrijkste inhoudelijke onderdelen zijn:
Communicatie:
– Benaderen van cliënten die in een afhankelijkheidsrelatie verkeren
– De persoonlijke grenzen van een bewindvoerder
– Weerstand als mogelijke voorloper van agressie ombuigen
– Escalatieladder (verschillende fases in een conflict)
Grenzen en ongewenst gedrag:
– Het aangeven van grenzen
– Oorzaken en types agressie (met verschillende benaderingswijzen)
– Agressie en afhankelijkheid / uitzichtloosheid
De benadering / eigen rol:
– Wat kan je wel doen! (een goede benadering kan onmogelijkheden en beperkingen in een ander
perspectief plaatsen)
– De angel uit het conflict halen. Dit deel wordt bv opgehangen aan de thema’s die veel
misverstanden opleveren: afspraken maken, informeren / procedures uitleggen en
verantwoordelijkheid delen.
– Eigen aandeel in het ontstaan van conflicten (wat doe ik waardoor……).
– Roos van Leary als middel om (dreigende) conflicten in een ander perspectief te plaatsen. De Roos
van Leary helpt (eigen) reacties te beoordelen en geeft vervolgens aan wat de tegenreactie is en
waar dit uiteindelijk tot leidt. De Roos helpt weer grip te krijgen op de situatie waardoor de ratio
terrein wint.
Bijzondere omstandigheden:
– Psychiatrische aandoeningen en drugsgebruik (energie besteden aan wat je wel direct kunt beïnvloeden).
– Huisbezoek en telefoon
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.